Zatím na našich silnicích samořiditelná auta nevídáme. Při současném tempu za pár měsíců ale vše může být jinak. Aby pojišťovny mohli tato automatická vozidla včetně jejich dat zahrnout do svých produktů, budou muset podstoupit poměrně značné změny.

Všechny významné automobilky včetně domácí Škody Auto se samořiditelnými auty ve svých plánech počítají. Ekonomické prognózy rovněž kalkulují s tím, že výroba a užívání nových generací vozidel a příslušných služeb bude novým silným impulzem pro ekonomiky států.

Dopad na klienty i pojišťovny

Podle zahraničních zkušeností a průzkumů se také ukazuje, že klienti samořiditelnou schopnost vozidel vítají. To potvrzuje i fakt, že při dnešních podmínkách za 90 % automobilových nehod je přímo odpovědná lidská chyba. Z toho poměrně jasně vychází, že samořiditelná auta mohou zachraňovat životy, čas, peníze a nervy všech zúčastněných.

Už dnes je v denních špičkách v pohybu mnohem více aut, než jsou ulice a silnice schopny pojmout. A jak počet vozidel stoupá, každý den logicky řidičům brnká na nervy zhoršující se dopravní situace. Představte si, že v takovém případě předáte řízení autopilotovi a budete se věnovat něčemu efektivnějšímu, stejně jako vaše prádlo pere automatická pračka nebo uklízí robotický vysavač. Robotická auta budou mít na kvalitu života obrovský dopad.

Opačný dopad bude na pojišťovny. Před nimi bude najednou hromada otázek, jako například kdo je při kolizi dvou samořiditelných aut zodpovědný za škody a zranění? Dohlížející osoba označená jako řidič, výrobce auta, dodavatel softwaru nebo ještě někdo jiný? Určitě se najde mnoho dalších situací, které bude třeba vyřešit.

Důležitá role telematiky

Důležitou roli pro šetření událostí bude mít nově dopravní telematika, tedy systémy pro přenos a zpracování dat z automobilového provozu. Záznamy z těchto systémů budou sloužit k posouzení všech okolností, které vedly k nehodě. Při dokazování pak přijdou ke slovu záznamy o činnosti jednotlivých komponent vozidla, jeho chování v průběhu nehody včetně video záznamů z palubních kamer vozidla nebo záznamy dat z okolních vozidel a systémů a další.

Tyto nové okolnosti ukazují, že zažitá schémata toho, jak pojišťovny doposud umožňují lidem pojišťovat jejich vozidla, jsou zralá ke změně. Klientům by měla být k dispozici nová pojištění, která poskytnou krytí bez ohledu na to, v kterém vozidle se nacházejí, místo pojištění konkrétního vozidla. Pojištění by také měla poskytovat paralelní krytí řidičům jak autonomních ale i tradičních vozů, které v dohledné budoucnosti bude možné využívat. Samořiditelná auta mohou například snížit zácpy v městech, což umožní lepší průjezdnost například záchrankám nebo požárníkům. Technologie je schopna nabídnout opravdu nekonečné možnosti a je nyní opravdu těžké předvídat, co se v budoucnosti stane.

Bez ohledu na nejistou budoucnost je již ale směr dán. Například britská vláda vyhlásila podporu „fleetům“ samořiditelných aut a v USA je již dnes povolen jejich komerční prodej. Dnes ještě řídká pojištění využívající dopravní telematická řešení, která zajišťují komunikaci s dopravními prostředky, budou v pojišťovnictví zanedlouho pouhou komoditou. Například v Itálii, která z evropského pohledu patří k nejrozvinutějším trhům v oblasti automobilového pojištění, by měla být do roku 2020 téměř třetina pojišťovacích pravidel ovlivněna využitím dopravní telematiky. Stejně tak postupují pojišťovny v Německu, ve Francii nebo v UK.

Pojišťováci by tedy měli mít prst na tepu doby a být se svými službami připraveni na to, až se nedávné sci-fi stane novou skutečností.

Petr Moláček, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Daniel Konečný, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.